Suunto

Work Study 360 ™ -tutkimuksella välittömiä tuloksia

Hyvästä parhaaksi – Case Suunto

Taustaa

Me Suunnolla halusimme kehittää varastomme tehokkuutta erityisesti kysyntäpiikkejä silmällä pitäen. Lähettämön läpimeno haastaa varsinkin Black Friday, joka on usein myös joulusesongin avaus. Kokemuksesta tiesimme, että kova kiire ja paine lisää virheiden määrää ja aiheuttaa suurempaa hukkaa esimerkiksi pakkausmateriaaleissa ja työajassa. Päätimme pyytää apua Ziirrolta paremman läpimenon saavuttamiseksi. Projekti aloitettiin tutkimalla nykykäytänteitä tehtäväanalytiikan avulla. Tämän tuloksena saimme lyhyen ja pitkän aikavälin kehityssuunnitelmat.

Projekti

Projekti starttasi hyvin mutkattomasti. Ziirron kehitysinssi Toni Salminen tutustui ensin yritykseemme, ihmisiimme ja meidän olemassa oleviin prosesseihin. Samalla Toni kartoitti koneet ja laitteet sekä tilat. Ziirron positiivinen suhtautuminen meidän tekemiseemme oli mieleenpainuvaa!

Seuraavat päivät vierähtivät prosessien ja niiden eri variaatioiden videoinnissa. Kuvattavia prosesseja oli yhdeksän kappaletta. Itse tehtäväanalytiikkaan Ziirto pääsi heti toisen päivän aamuna, tehokkaan taustoituksen ansiosta. Meidän lähettämön tiimi oli erittäin hyvin mukana koko projektin ajan, vaikka kuvattavana oleminen harvoin on kenenkään lempipuuhaa  

Kaksi viimeistä päivää Ziirto suoritti videomateriaalin läpikäyntiä ja liikesarja-analyysia. Prosesseja kuvattiin kahdella kameralla, kahdesta kuvakulmasta riittävän kattavan kuvan saamiseksi liikesarja-analyysia varten. Liikesarja-analyysi on työntekijästä riippumaton tehtäväanalytiikan menetelmä. 

”Ziirtolta saimme hyvät arviot missä olemme onnistuneet ja missä on vielä kehitettävää. Saimme loistavat lyhyen ja pitkän aikavälin kehityssuunnitelmat.”

Yhteenveto: Jopa viidennes lisää tehoa sesonkikauppaan

Olemme pitkään kehittäneet lähettämöämme ja varsinkin verkkokaupan tarpeisiin.

Ideat alkoivat olemaan vähissä, joten oli hyvä saada ulkopuolista apua sekä benchmarkkia lähetämömme tilasta.

Ziirtolta saimme hyvät arviot missä olemme onnistuneet ja missä on vielä kehitettävää. Saimme loistavat lyhyen ja pitkän aikavälin kehityssuunnitelmat.

Meille tuotetuilla parannuksilla saimme nostettua lähettämön tehokkuutta Black weekin ja joulumyynnin aikana 24%.

Suosittelen Ziirron kehitysprojektia kaikille, jotka haluavat kehittää logistiikkaansa ja joilla on halua nostaa varastonsa tehokkuutta.

Jarmo Juusola

Shipping and Warehouse Manager, Suunto


Seikkailu on toinen nimemme. Tutkimusretkeilyn etujoukoissa kulkeminen on ollut geeneissämme jo vuodesta 1936, jolloin suomalainen suunnistaja Tuomas Vohlonen ryhtyi kehittämään entistä tarkempaa kompassia ja keksi myös uuden tavan valmistaa nestetäytteisiä kompasseja. Suunto on edelleen urheilukellojen, sukellustietokoneiden ja tarkkuusinstrumenttien suunnittelun ja innovoinnin eturintamassa ja seikkailijoiden suosiossa kaikkialla maailmassa.

Olemme ylpeitä siitä, että Suunto-tuotteet ovat paitsi äärimmäisen kestäviä, myös muotoilultaan edustavat käytännöllistä, kaunista pohjoismaista tyyliä. Suunnon pääkonttori ja tehdas sijaitsevat edelleen Suomessa. Suunto kuuluu Amer Sports -konserniin, jonka tuotemerkkejä ovat myös Salomon, Arc’teryx, Peak Performance, Atomic, Wilson ja Precor.

MIKÄLI TAHDOT LISÄTIETOJA, OLETHAN YHTEYDESSÄ

    X